Pestovanie lesov
Predmet Pestovanie lesov a prírody sa vyučuje v zmysle schváleného učebného plánu ako odborný predmet v 3. a 4. ročníku Spojenej školy v Prešove, organizačná zložka – Stredná lesnícka škola.
Dotácia hodín v 3. ročníku predstavuje dve hodiny teórie a dve hodiny praktických cvičení týždenne. Praktické cvičenia sú riešené štvorhodinovými blokmi, v rámci ktorých žiaci riešia konkrétne úlohy. Učivo tretieho ročníka je zamerané na osvojenie základných pojmov v oblasti pestovania lesov a získanie znalosti v oblasti:
- lesného semenárstva (získavanie semien, uskladňovanie, ošetrenie...)
- škôlkárstva ( pestovanie semenáčikov a sadeníc, starostlivosť...)
- zalesňovania a
- výchovy mladých lesných porastov
V rámci praktických cvičení sa žiaci učia prakticky vykonávať činnosti spojené s jednotlivými oblasťami a najmä v časti venovanej výchove porastov sú žiaci plne využiť svoje logické myslenie. Pri riešení konkrétnych úloh musia zohľadniť okrem hľadísk pestovania lesa aj poznatky z ostatných predmetov ( ochrana lesa, lesná ťažba, ekonomika....), teda sú plne využívané medzipredmetové vzťahy. Úlohy sú riešené individuálne alebo v skupinách a žiaci riešia úlohy komplexne.
Dotácia predmetu v 4. ročníku prestavuje taktiež dve hodiny teórie a dve hodiny praktických cvičení týždenne. Praktické cvičenia sú riešené 4 hodinovými blokmi. Okrem toho žiaci absolvujú dva dni odbornej predmetovej praxe. Predmet patrí vzhľadom na svoju dotáciu a odborné zameranie medzi nosné predmety a je zaradený medzi predmety, ktoré sú súčasťou teoretickej aj praktickej zložky maturity.
Teoretické učivo 4.ročníka je rozdelené do 5. tématických celkov:
- obnova lesných porastov
- zvyšovanie produkcie lesa
- diferencované pestovanie lesov
- prírode blízke pestovanie lesov
- pestovná technika v lesoch ochranných a osobitného určenia
Cieľom praktických cvičení je overenie si teoretických poznatkov v praxi. To sa uskutočňuje priamo v teréne, v priestoroch Školských lesov.
Žiaci musia v plnej miere zvládnuť riadenie, plánovanie a organizovanie práce, použiť najvhodnejšie technológie, nasadenie a využitie mechanizačných prostriedkov a pritom plne využívať LHP a LHE, naučia sa samostatne a komplexne riešiť problémy v rôznych vývojových štádiách lesných porastov, pri plnom rešpektovaní ich stavu a funkcie s dôrazom na zachovanie ekosystému ekologicky hodnotného.